Waarom?

gedrevenheid, passie en solidariteit

Lokaal kopen gaat samen met lokaal produceren. Maar waar vind je nu al die lekkere ingrediënten? In de eerste plaats bij de producent en die bevinden zich vaak dichter in jou buurt dan je denkt. In een atelier in de stad, in een schuur op het platteland. De producenten leveren aan buurtwinkels en aan restaurants. Vaak hebben zij zelf ook een winkeltje en sommigen stellen hun producten online te koop.

Culinaire ambachtsmensen zijn meestal bij de happy few – de foodies – bekend maar niet bij het grote publiek en er bestaat geen nationaal overkoepelende organisatie die deze nobele beroepen ondersteunt, laat staan in beeld brengt.

Terroir.be heeft de ambitie om de beeldende ‘gouden gids’ van de culinaire ambachten in België te worden

Culinair fotograaf Tony Le Duc heeft zijn fotografisch vermogen ingeschakeld en lanceerde zijn idee om culinaire ambachtsmensen in beeld te brengen. Een portret alleen volstaat niet om het verhaal achter hun product te vertellen. Een reeks beelden vertelt des te meer hoeveel handenarbeid en kennis achter elk ambachtelijk product schuil gaat. Als het kan dan helpt Le Duc een handje mee in het productieproces. Op deze manier komt hij dichter te staan bij de gedrevenheid en de passie van de producenten.

De fotograaf in samenwerking met culinaire journalisten Barbara Serulus en Michel Verlinden, beiden specialisten ‘on the field’ gaan samen op pad doorheen het land en verzamelen informatie en beeld voor dit nieuwe culinaire platform. Terroir.be

Een selectie van de reportages op terroir.be verschenen eerder in de magazines Knack Weekend en Le Vif Weekend.

Terroir.be op de voet volgen?

Wens je via mail op de hoogte gehouden te worden van nieuwe reportages op deze website? Schrijf je dan hier in.