Een niet-alledaagse granola

Beestjes bij het ontbijt

Bedrijf

Kriket

Product

Energierepen, granola

Ligging

Aalststraat 9
1000 Brussel

Michiel en Anneleen: "Steeds meer consumenten vragen om krekels in hun geheel te zien. Ze komen eraan!"

Hoewel iedereen het eens is over de voedingswaarde ervan, is het duidelijk dat er nog gezocht wordt naar een stabiel en duurzaam businessmodel. Zou het broer & zus-duo het gevonden hebben? Na drie jaar verzilverde het merk een partnership met de Colruyt-groep, in 2019 kwamen er twee andere repen bij, er werd net een granola gelanceerd, en het team bestaat nu uit vier fulltime medewerkers.

Michiel (34) en Anneleen Van Meervenne (31), broer en zus, lanceerden in 2018 hun eerste energiereep. De naam Kriket verwijst niet naar een bekend balspel, maar naar een veel besproken eiwitalternatief, nl. insecten, in dit geval krekels.

“Ons doel was om een uitgebalanceerd granolarecept te schrijven”

Als journalist werkte Michiel Van Meervenne vaak op voedselthema’s. Zo zag hij dat er dringend nood was aan nieuwe, duurzame eetpatronen. Een reportage over een inmiddels verdwenen krekelboerderij in Brussel liet hem niet los. “Het fascineerde me, maar ik begreep dat het economische circuit nog niet op punt stond. Er moest zowel worden ingezet op de veredeling van de grondstof, als op marketing en ontwikkeling van de producten, en dat is veel”, stelt de jonge ondernemer vast.

Hij zag meteen de noodzaak om de twee polen te splitsen, enerzijds veredeling en anderzijds het vermarkten van de producten. Samen met zijn zus besloot hij een ernstige studie te maken van het culinaire potentieel van krekels. “We hadden een product nodig dat voor iedereen toegankelijk en heel goedkoop is en dat jonge mensen – de consumenten van morgen – aanspreekt. Om het makkelijker te maken, zagen we in dat we moesten vertrekken van meel en niet van de hele krekel”, vervolgt Michiel.

“We hadden een product nodig dat makkelijk in de dagelijkse eetroutine past”

Het duo ging aan de slag, ontwikkelde prototypes en ging op zoek naar een producent. De zeldzame parel vonden ze niet ver van Gent. “In Deinze maakt onze onderaannemer de repen van meel, de insecten haalt hij uit kwekerijen in Nederland.”

Nu Kriket vier jaar aanwezig is op de markt, stelt het team een mentaliteitsverandering vast. Steeds meer consumenten vragen om krekels in hun geheel te zien, daarom verkoopt het merk drie verschillende versies, met name Tempting Taco, Glorious Garlic en Punchy Paprika.

“Het probleem met energierepen is dat ze niet bij iedereen in het dagelijks leven geïntegreerd zijn. We hadden een product nodig dat makkelijk in de dagelijkse eetroutine zou passen. We moeten de impasse van het nicheverbruik doorbreken”, vervolgt Michiel.

Het zijn de consumenten zelf die het idee van een granola suggereerden, een bewijs dat er een sterke community rond de producten is ontstaan.

In plaats van met een onderaannemer te werken, besliste het Kriket-team om de granola zelf te maken. Dankzij de samenwerking met Colruyt (die nu minderheidsaandeelhouder is van Kriket) kunnen ze gebruik maken van een atelier van de Cru-winkels. Afhankelijk van de verkochte volumes zou deze situatie kunnen veranderen.

De ingrediënten van de granola? “We wilden werken aan de nutri-score, en schreven een uitgebalanceerd recept. Het hoofdingrediënt is biologische haver (50%) maar er zit ook agave- en ahornsiroop in, zonnebloemolie, lijnzaad… We bieden drie verschillende smaken aan, gelijklopend met de energierepen. En waar zijn de krekels? Die zijn voor 5% aanwezig, een hoeveelheid die niet overschreden kon worden, aangezien er nog geen gecertificeerde biologische veredeling bestaat.”

Zin in drie recepten voor de verschillende Kriket granola?