Gezonde sapjes

Een extra dosis vitamines

Bedrijf

Misuko, Urban Juicery & Healthy Food

Product

Sappen en plantaardige melk

Ligging

Sint Denijsstraat 120
1190 Brussel (Vorst)

Fernando (l) en Jonas (r) : "Het sap fungeert als leverancier van calorieën en vitamines”

De twee vrienden smeedden het ijzer terwijl het heet was, en begonnen te testen, eerst met de huishoudelijke slowjuicer. “De keukens van onze ouders veranderden in laboratoria. Het was de moeite waard, want sommige recepten staken er echt bovenuit”, vervolgt Jonas De Boeck. “We experimenteerden met ingrediënten die op dat moment niet zo bekend waren, zoals spirulina. We hebben veel onderzoek gedaan naar het fenomeen ‘juicen’ en we merkten dat er verschillende types waren. We hebben dan beslist om te focussen op ‘lekker gezond’”.

Achter Misuko, een merk dat in 2016 werd gelanceerd, gaan twee partners schuil, Fernando Zabala en Jonas De Boeck. “We hadden een online startup voor de verkoop van kunst”, legt Zabala uit, “maar we kwamen op een punt dat we ons wilden omscholen. Ik sportte veel en wilde graag overstappen op voeding. Mijn partner was met vakantie op Saint-Barthélemy en aan de telefoon vertelde hij me hoe populair allerlei sapjes op dit Caribische eiland waren. Het kriebelde.”

“In het begin hebben we een paar nachtjes doorgebracht met persen”

De volgende stap was een verpakking te ontwerpen en het product te presenteren in een winkel. Bingo! Er was belangstelling voor de verschillende creaties, op kop de ‘Spirulina’, gemaakt van appel, gember en spirulina. Veel meer aanmoediging had het duo niet nodig om ervoor te gaan. “Al snel hadden we een twintigtal klanten, waaronder de delicatessenzaak Rob”, vertelt Fernando Zabala. Het enige probleem was dat de productie gebeurde met een degelijke, maar bescheiden Jazzmax, een koudperssysteem dat geen warmte genereert, zodat de nutriënten behouden blijven maar dat heel veel handwerk vergt. In den beginne hebben we enkele nachtjes doorgewerkt om alles te persen”, bevestigt De Boeck.

“In het seizoen werken we samen met lokale biologische producenten”

In 2017 verhuisde Misuko naar een atelier in Etterbeek en schaften ze een grotere pers aan. Een derde persoon kwam hen bijstaan. “Aan de notie ‘lekker gezond’ hebben we ‘welzijn door voeding’ toegevoegd. Op dat moment is onze ‘Harry’s shot’ geboren, een creatie op basis van gember-kurkuma-peper, verrijkt met wortel en citroen”, legt Fernando Zabala uit. Het assortiment won nog aan kracht met de komst van groene sappen en plantaardige melkdranken op basis van noten.

Vandaag heeft Misuko negen werknemers en is het gevestigd in een groot gebouw in Vorst – 1.600 vierkante meter, waarvan het een deel onderverhuurd.

Het bedrijf heeft ook een plaats veroverd in de niche van het periodieke vasten. “Een detox van 2 à 3 dagen met uitsluitend sappen zet het lichaam op pauze en voorkomt dat gifstoffen zich ophopen. Het sap fungeert dan als leverancier van calorieën en vitamines”, legt Zabala uit.

Deze nieuwe niche zette de twee ondernemers aan om zich via een webwinkel rechtstreeks tot de klanten te richten, en dat gekoppeld aan een krachtig bezorgsysteem. Er zijn ongeveer twintig referenties van ultravers sap (4 dagen houdbaar) – met uitzondering van het ‘Harry’s shot’ en een selderijkuur die koud gepasteuriseerd worden via een hogedrukcilinder.

Op de site worden de verschillende creaties volledig transparant geafficheerd. Elk sap wordt geleverd met een gedetailleerde lijst van de ingrediënten. Bijvoorbeeld de ‘Marley’ die komkommer (39%), peer (26%), venkel (16%), rode biet (13%), citroen (2%) en gember (2%) combineert. Bedrijfsgeheimen zijn er niet.

Waar komen de basisingrediënten vandaan? De Boeck: “We werken met honderd verschillende ingrediënten. In het seizoen halen we die meestal bij Belgische biokwekers. Daarbuiten zijn we genoodzaakt verder te kijken, en we hebben daartoe een groot netwerk ontwikkeld. Hetzelfde geldt voor exotisch fruit, zoals ananas, kurkuma, vanille of gember.”

Zin in een heerlijk recept met een plantaardige melkdrank van Misuko?

Deze ambacht doet mee aan de cera actie

Gezonde Sapjes

Prijs: €44.70
Cera voordeelprijs: €36

Voordeel omschrijving:

Een detoxkuur met het pakket ‘Kleurennuance’, samengesteld uit 6 flessen biosapjes van 50 cl.

NIEUWE AMBACHT

Vul hier uw cera-vennootnummer in om van dit voordeel te kunnen genieten.

Nog geen cera vennoot?

Word hier vennoot van cera.