Sexy erwtenmelk

Van duurzame spliterwt tot romige melkdrank

Bedrijf

Tiptoh

Product

Plantaardige melk op basis van spliterwten

Ligging

Jetsesteenweg 409
1090 Brussel (Jette)

Louis Curtil (l) en Arnaud Muylaert, respectievelijk een kinesist en een handelsingenieur, creëerden samen een romig drankje uit een simpele droge erwt.

Hoe maken ze nog een verschil in het uitgebreide aanbod plantaardige melkdranken in de supermarkt? “Door heel intensief te werken aan een toegankelijke smaak”, vertelt Louis Curtil (29), een kinesist met een hart voor gezondheid en een bezorgdheid voor het klimaat.

De gele spliterwt: een bescheiden peulvrucht die je niet enkel kan gebruiken voor een Indische curry maar ook kan omtoveren tot een plantaardige melk. Een idee dat de twee jonge Belgische ondernemers van Tiptoh in het buitenland proefden en besloten naar ons land te brengen.

“Met onze toegankelijke smaak willen we zelfs fervente koemelkdrinkers verleiden”

“Wij zijn ervan overtuigd dat de grootste markt voor plantaardige producten bij de flexitariërs ligt. Als we die kunnen overhalen om – als is het maar af toe – te kiezen voor onze erwtenmelk, dan is de impact groot.” Na de eerste niet al te succesvolle experimenten in de keuken van Louis kwam handelsingenieur Arnaud Muylaert (24) mee aan boord. Hun plan oogstte interesse bij de Vlaamse overheid en na het indienen van een lijvig dossier kregen ze ontwikkelingssteun om onderzoek te doen naar de technologie die een simpele droge erwt omvormt tot een romig drankje dat zelf fervente koemelkdrinkers zou verleiden.

“Het is een uitdaging om als kleine speler zonder marketingafdeling in het winkelmandje van de klant te belanden”

“De erwt is interessant, omdat het iets nieuw is”, stelt Arnaud. “Niemand heeft verwachtingen over de smaak van erwtenmelk. Dat gaf ons een blank canvas om te starten. Bovendien behoort de erwt, in tegenstelling tot noten of soja, niet tot de grote allergeengroepen. Intoleranties groeien snel en zijn dus een reële bezorgdheid.” Daarnaast is het een pluspunt dat 70% van hun spliterwten uit Frankrijk komt en de resterende 30% elders uit Europa: geen grote afstanden, wat bijdraagt tot de duurzaamheid van het product.

Een extra pluspunt is de superkracht van peulvruchten: er leeft een bijzonder ecosysteem van bacteriën rond hun wortels dat stikstof vasthoudt, waardoor ze zichzelf bemesten. “Daarom hebben we ons merk Tiptoh genoemd”, vertelt Arnaud. “Als je op de tippen van je tenen staat, is je voetafdruk een stuk kleiner. Zo ook als je onze erwtenmelk drinkt.”

Een perfecte smaak creëren is een experiment dat zich vooral in het labo voltrekt. “Aan de basis van erwt en water voeg je natuurlijke aroma’s toe”, vertelt Louis. “Ook textuur en stabiliteit zijn belangrijk. We willen een romige melk, met een zacht mondgevoel.

Gelukkig konden we na onze tijd in het testlabo van Proef een eerste semi-industriële productie testen in het Vlaamse centrum voor Voedingsonderzoek. Deze eerste versie stuurden we op naar een hele resem influencers, chefs en willekeurige testers. Met de feedback die we kregen, doken we weer het labo in om de smaak op punt te stellen. Onze bèta-versie is subtiel zoet, rijk en romig.”

Intussen is Tiptoh een feit dat al te verkrijgen is in sommige supermarkten. De bedoeling is om stevig te groeien en ook andere plantaardige zuivelproducten op de markt te brengen. “Het is een uitdaging om als kleine speler zonder marketingafdeling in het winkelmandje van de klant te belanden”, vertelt Arnaud. “Maar eens we ons volume kunnen opschalen, kan ons product goedkoper worden en kunnen we zo weer meer mensen bereiken. Ons ultiem doel: de erwt sexy maken.”

 

Wil je een lekker recept combineren met de plantaardige melk van Tiptoh?