Brouwen met inspraak

Elke week een nieuw bier

Bedrijf

Brussels Beer Project

Product

Creatieve bieren

Ligging
Sébastien Morvan

 

Het is moeilijk voor te stellen dat zich op nummer 188 van de Antoine Dansaertstraat een brouwerij bevindt. Dat is nochtans sinds 2015 het geval: daar heeft Brussels Beer Project immers zijn intrek genomen. Zoals de term ‘Project’ aangeeft, steunt dit avontuur vooral op een concept. Het werd bedacht door de tandem die de ‘craft beer-revolutie’ ontdekte via een Erasmus-uitwisseling in Canada.

Met Brussels Beer Project vegen Olivier De Brauwere (37 jaar) en Sébastien Morvan (37 jaar) alle clichés van tafel die aan het imago van Belgisch bier kleven. Met een flinke dosis creativiteit en als aanhangers van participatieve economie zijn ze erin geslaagd een brouwerij op poten te zetten in het hartje van de hoofdstad. Merci, zegt Brussel.

“Voor ons zit het verkennen van nieuwe smaken in het DNA van Belgisch bier”

De Brauwere en Morvan wilden er snel bij zijn. Het probleem is echter dat het opzetten van een brouwerij veel kapitaal vergt. Om hun droom waar te maken, deden ze een beroep op participatieve economie en riepen ze crowdfunders op via een ondersteuningscampagne. En het werkte. Op korte tijd bracht het duo 1.200 participanten samen. Vandaag zijn dat er al 4.400. Die kunnen zich vinden in de voorgestelde deal, nl. een jaarlijkse bijdrage van 180 euro in ruil voor onder meer een jaarpakket van 12 bieren.

“We maken er een punt van om niet generaties lang hetzelfde product te maken”

In de prachtige ruimte van 400 m² op een boogscheut van het kanaal (binnenkort wordt een tweede productiesite in Anderlecht ingehuldigd) staan ​de 24 tapkranen netjes op een rij te wachten om het gerst- en hoppenat te laten stromen.

Slogans aan de muur zoals “Hallo 21e eeuw, vaarwel middeleeuwen” of “Verlaat nu de abdij” laten er geen twijfel over bestaan dat hier gebroken is met de traditionele manier van bier brouwen. “Wij denken dat het verkennen van nieuwe smaken in het DNA van Belgisch bier zit, niet een mechanische herhaling van het verleden”, verdedigt Sébastien Morvan de aanpak van BBP.

Want een aparte aanpak is het: het assortiment is gebaseerd op ongebreidelde creativiteit en gebruik van atypische grondstoffen, zoals tonkaboon, Jonagold-appel, oudbakken brood of chipotle-peper. “Per jaar creëren we ongeveer 50 verschillende bieren”, bevestigt Olivier De Brauwere. Dat is bijna een nieuwigheid per week.

Als er al verschillende verklaringen zijn voor het succes, dan is één idee fundamenteel: dat van co-creatie. Morvan legt uit: “Al onze recepten worden voorgelegd aan de gemeenschap, die beslist welk product wordt geproduceerd. Een ‘bier van de week’ kan een ‘bier van de maand’ worden dat, als het erg populair is, mogelijk wordt opgenomen in het vaste assortiment. Maar dit proces verloopt in twee richtingen: terwijl er nieuwe bieren verschijnen, verdwijnen er andere. Als onze getrouwen er genoeg van krijgen, stoppen we met de productie, dat is een darwinistische evolutie. In tegenstelling tot veel andere brouwerijen zijn we er niet trots op dat we generaties lang dezelfde producten maken.”

De nieuwste creatie? Een Imperial Stout met 9,3% alcohol. Het bijzondere is dat hij wordt gemaakt door een van de meesterbrouwers, David Santos, die dankzij een technisch hoogstandje erin slaagde om pastéis de nata toe te voegen aan het bierwort (200 per hectoliter). Pastéis? U leest het goed, het zijn inderdaad deze Portugese gebakjes die worden gebakken in de beroemdste Brusselse zaak, Forcado.

Het oordeel van de proeverij was: een ronde ‘sweet stout’ die tonen van bladerdeeg en zelfs van banketbakkersroom naar boven haalt. Kortom, een biertje waar je van kunt genieten als dessert.

Is dit een kortstondig succes of blijvend fortuin? Dat zal de gemeenschap uitmaken.

Zin in een heerlijk pastéis-recept bij het Badagaio van Brussels Beer Project?