Bier voor de buurt

Brouwerij met taproom

Bedrijf

Buurtbrouwerij de Coureur

Product

Bier

Ligging

Borstelsstraat 20/bus1
3010 Kessel-Lo (Leuven)

Bart Delvaux: ” Het uitbouwen van een experience brouwerij, kleinschalig en persoonlijk blijven, tussen het publiek en in de buurt een sociale rol opnemen, daar draait het bij mij om."

Reden? Na jaren in de IT-sector was het tijd voor een frisse wind. “Op een rustige zondagochtend, zes maanden voor mijn verjaardag, vroeg Ine wat ik de komende twintig jaar wou doen. En toen werd het idee van een taproom eerst uitgesproken”, glimlacht Bart.

Te midden van een woonwijk in Kessel-Lo ligt de Coureur, een brouwerij met taproom. De regenboogkleuren van de wereldkampioentrui, een opvallende fietsenstalling en tal van originele decoratie geven dadelijk het thema aan: fietsen. Initiatiefnemers zijn Bart en Ine, een koppel dat jarenlang in de Verenigde Staten woonde en enkele jaren geleden terug naar België kwam.

“Ik maak geen bier. De gist maakt het bier”

Geïnspireerd op de Amerikaanse traditie van taprooms werden plannen gesmeed en werd er gezocht naar een ideale locatie. Die vonden ze in een vroegere autoherstelplaats te midden van Kessel-Lo.

Eén van de ideeën was de introductie van growlers, een soort van herbruikbare grote flessen. “Vrienden verklaarden me gek dat ik via een systeem van growlers wou werken, maar in twee maanden tijd waren ze allemaal uitverkocht.”, aldus Bart. Het voor België relatief unieke growler-concept, waarbij de fles in de brouwerij afgevuld wordt en je die thuis kan delen met vrienden, buren of familie, zorgde ook voor naambekendheid. Bovendien behield de taproom zijn sociale rol, want de mensen kwamen met hun fles, sloegen een praatje en vertelden hun verhaal.

“Ik wou iets uniek zijn. Iets hidden. Iets verstopt”

Bart was één van de ‘stichtende brouwers’ van het bier NatteLore. De passie van het brouwen zat er dus al even in. In Amerika volgde hij een stage bij één van de enige biobrouwerijen in Chicago, gevolgd door een opleiding bij Syntra in België (Haasrode). Ine ontfermt zich vooral over de taproom, communicatie en marketing. Het fietsthema is gelinkt aan een zwaar fietsongeval dat Bart deed nadenken. Van iets negatief wilden ze zo iets positief maken. Bovendien is ‘de koers’ een mooi en typisch Vlaams thema.

In hun gamma vind je drie vaste bieren: Colleke, Souplesse en Kuitenbijter. Het vaste aanbod wordt elke maand aangevuld met een nieuw bier. Zo is er ‘Gesneden brood’, een verwijzing naar het verhaal rond Johan Museeuw. Er wordt oud brood van lokale bakkers aan het brouwproces toegevoegd. Dit onderstreept net zoals het concept van growlers het circulair en lokaal idee van de buurtbrouwerij. Restjes oud brood van bakkers in de buurt wordt gebruikt om in diezelfde buurt bier te maken. Nog zo’n voorbeeld is de samenwerking met Borrel. Anne van Borrel gebruikt de draf – dit is het mengsel van gekookte granen dat overschiet na het filteren – als paneermeel voor haar kroketten.

Op de vraag waar ze naartoe willen met de brouwerij is Bart duidelijk: “Dit is het. Dit is 100% waar we naartoe willen. 100% de locatie. 100% de bieren. 100% het publiek. We willen ons amuseren.” Het uitbouwen van een experience brouwerij, kleinschalig en persoonlijk blijven, tussen het publiek en in de buurt een sociale rol opnemen, daar draait het bij hen om. En dat willen ze verder zo houden.

Er is voor elk wat wils. Drink het ’s middags of ’s avonds, in de winter of in de zomer of verwerk het eens in een recept.